از کویر تا آبادی

بررسی وضعیت جاری و جست و خیزهایی از سر ناچاری، در هاله ی از ابهام و عدم اطمنان از ارائه طرح بدیل برای عبور از وضعیت موجود به مطلوب  در افغانستان

از کویر تا آبادی!!!؟

استعاره ی کویر، استعاره ی بسیار اثر گذار است! به ویژه در تامل اینکه چرا جامعه ی افغانستان با چنین مشکلاتی مواجه شده هست و چگونه، با چه منابعی، با کدام اولویتی، باچه روشهایی، چه زمانی و به دست چه کسانی می توان بخش های از جامعه ی فقیر و در حال رکود را آباد کرد؟ این استعاره به خوبی بر رسالت شخصیت های آکادمیک، فعالین سیاسی و طراحان نظام سیاسی- اقتصادی پسا طالبان و داعیه داران راه استقلال و آزادی کشور از بند تحجر و استبداد و هم رکابی با قافله ی پیشرونده ی جامعه ی انسانی در سطح جهانی اشارت دارد. نخبه گان سیاسی نسل میانه و قلمبدستان حاضر و غایب صحنه که تمامی هم وغم خود را مصروف گذر آگاهانه از سنگلاخ استبداد و خود رایی که ملهم از اندیشه های بدویت و قبیله گرایی گروه های حاکم و جابر بر سرنوشت مردم دارد.

کویر تجدد و توسعه! بازخوانی متون قدیم، تولید تفکر بر مبنای قرائت های جدید از متون کلاسیک و دینی نه روایت سفت و سخت به بهانه ی که بهتر، به موقع تر، دقیق تر، معقول تر و با دیدگاه و اندیشه ی شائسته تری به مردم سرگردان و نگون بخت در گروی سیاست های تفوق طلبی قومی زمینه ی آگاهی دهی را فراهم آورد و این بلاکده ( کویر تفتیده) را در صراط آبادی و احیاء مجدد در روشنایی مولفه های عقلانیت مدرن قرار داد تا رابطه ی معنی داری از دولت- ملت، مفاهیم همچون منافع ملی، مصالح ملی، هویت ملی و سایر مفاهیم با پیوندهای ملی معنی واقعی خود را میان همه مردم افغانستان دریابد و شایستگی حمایت از نهادی بنام دولت را دارا شود.

پرسش های بنیادین که فرا راه اندیشمندان و پالیسی سازان این روزهای آشفته بازار سیاست در سطح داخلی، منطقه ی و جهانی قرار دارد اینکه؛

چگونه می توان کویرهای تفتیده افغانستان را از لحاظ مبانی فکری (تئوریک) تقویت بخشید؟

با کدام میکانیزمی می توان قطرات باران را به اثربخش ترین و کارآمدترین شیوه ها به نیازمندترین بخش خاک این کویر رهنمون شد؟

بدون شک اگر کلیدی گره گشایی همه مشکلات نهفته در کویری بنام افغانستان شکل گیری نهادهای فراگیری سیاسی و اقتصادی نباشد، بخش قابل ملاحظه ی آن با نیل به این مولفه ها می تواند حل گردد. سنگ بنای تامین عدالت در تقسیم منابع قدرت وثروت، شکل گیری نهادهای فراگیری سیاسی- اقتصادی می باشد.