اصول انتشار

اصول انتشار مقالات درژورنال علمی پژوهشی لاجورد یولی

ژورنال علمی پژوهشی لاجورد یولی مقالات علمی در حوزه علوم اجتماعی را به منظور ترویج و تقویت فرهنگ مطالعه، تولید متون علمی و نهادینه شدن اخلاق پژوهش به دست نشر می سپارد تا رسالت خویش را به مثابه مرکز پژوهشی جهت انتشار تحقیقات علمی، تبادل دانش و تشویق نسل جوان به پژوهش های نوآورانه به انجام برساند.

1. ژورنال علمی پژوهشی لاجورد یولی دو بار در سال در ماههای مارچ و سپتامبر منتشر میشود.
2. زبانهای نشر این ژورنال تورکی، انگلیسی و فارسی است.
3. کُل فرآیند پذیرش و پیگیری مقاله داوطلب بوسیله سامانه آنلاین مرکز پژوهشی لاجورد یولی صورت خواهد گرفت. 
4. منبع نگاری در مقالات ارسالی باید به سیستم (APA) باشد. مثال ( رحمانی، ۲۰۲۲: ۴۵).
5. مقالات کاندیدا به استثنای چکیده، ماخذ و خلاصه مبسوط، باید بین4۰۰۰-۸۰۰۰ کلمه باشد. مقالات کوتاهتر یا طولانیتر از محدوده تعیین شده ارزیابی نمیشوند.
6. مقالات کاندیدای ارسال شده به ژورنال اصل بوده و قبلاً در جای دیگری چاپ نگردیده باشد؛ در مرحله چاپ نباشد.
7. مقالات کاندیدا ابتدا از نظر رعایت قواعد املایی توسط ویراستاران بررسی و سپس برای حداقل دو داور ارسال میشود. در صورتی که مقالات از سوی هر داور مثبت گزارش شوند آماده انتشار خواهند بود؛ در صورت گزارش منفی از سوی داوران، مقاله رد خواهند شد. هرگاه مقالات ارسالی از سوی یکی از داوران رد و از سوی دیگری تایید شود در این صورت تکلیف نشر مقاله کاندیدا توسط داور سوم مشخص خواهد شد.
8. در کلیه مقالات کاندیدا، وجود چکیده به زبانهای ترکی، فارسی و انگلیسی که متشکل از 250 الی 300 کلمه باشد الزامی میباشد. کلمات کلیدی کافی (حداقل 3 و حداکثر 5) که مقاله را توصیف میسازد در زیر چکیده مشخص شود. چکیدههای که به زبانهای ترکی، فارسی و انگلیسی نوشته شده است باید هدف، روش و نتیجه مطالعه را پوشش دهند.
9. در اثناء بارگذاری مقالات در سیستم، در مجموع 5 (پنج) سند باید بارگذاری شود:
فایل مقاله ( با فرمت Microsoft Word)
فرم اعلامیه مبنی بر رعایت اخلاق در پژوهش
فرم گزارش شباهت (حداکثر 20%) 
فرم انتقال حق چاپ
فرم اطلاعات نویسنده (فرم حاوی اطلاعات مقاله و نویسنده ها

قوانین نگارش

1. مقالات داوطلب باید در نسخههای بروز Microsoft Word تهیه شده باشد. تصاویر و گرافیکهای استفاده شده در متن، باید قابلیت باز شدن در کمپیوترهایی که از سیستم عامل ویندوز استفاده میکنند را داشته باشند.
2. تمام متون در مقالات نامزد باید به شکل "B lotus" نوشته شود. عناوین مقالات نامزد باید با حروف بزرگ، درشت، وسط و اندازه بزرگی فونت 11 باشد. در مقالات کاندید، مقدار بین پاراگرافها ابتدا باید  3 ptو سپس 3 ptباشد.
3. بخش چکیده (ABSTRACT) مقالات کاندید باید به شکل " B lotus"، اندازه فونت متن و عنوان هر دو 10 بوده و با فاصله تک سطر نوشته شود.
4. متن اصلی به شکل " B lotus"، اندازه فونت متن و عنوان 11 و سطرها به شکل تک فاصله باشد. متن باید شامل مقدمه، متن تحقیق، یافتهها، نظرات، نتیجهگیری و توصیهها بوده و با یک طرح معین شده باشد.
5. در صورتی که در مقالات کاندید پاورقی در پایین صفحه آورده شده باشد، باید با فونت 9 نقطهی و تک فاصله نوشته شود.
6. در مقالات کاندید (شکل، نمودار، نقشه، نقاشی، عکس و...) میتوان استفاده کرد. ارقام و اشکال، باید با استفاده از گزینه Add Caption در تب References در Microsoft Word شماره گذاری شوند.
7. چند نمونه از نحوه منبع و ماخذ نویسی در زیر آورده شده است:

چند نمونه از منبع نگاری در زیر آورده شده است

مقاله

صالحی، دکتر مختار، زارع، رحمان (1396). خلأ قدرت و تأثیر آن در امنیت منطقه خاورمیانه، فصلنامه مطالعات روابط بین الملل، شماره40.

کتاب

سازمند، بهاره ( 1392). سیاست خارجی قدرت های بزرگ، تهران، موسسه ابرار معاصر.

فصل های از کتاب

ایرچوک، بی. (۲۰۲۰). آموزش چند فرهنگی. آموزش تطبیقی و بین المللی صص ۱۵۹-۱۷۰ . انتشارات پگم اکادمی.

لیلی، ای. (2003). رویکردهای متفاوت همگرایی و واگرایی به کیفیت و اعتبار در اروپا. در H. Eggins (ویرایش)، جهانی سازی و اصلاحات در آموزش عالی (ص 99-116). مک گراو هیل.

کتاب ترجمه شده

اندریو، هیوود (۱۳۹۶). سیاست جهانی. ترجمه، عالم، عبدالرحمن. نشر قومس- تهران.

پایاننامه

منابع بر گرفته شده از پایانهنامههای دکتری و کارشناسی ارشد باید تحت دو عنوان، پایاننامههای منتشر شده و پایاننامههای منتشر نشده ذکر شود. پایاننامههای منتشر نشده عموماً پایاننامههای هستند که به صورت فزیکی مستقیماً از خود مؤسسه اخذ میشود. ذکر نام دانشگاه به عنوان منبع در منابع برگرفته شده از پایاننامههای به نشر نرسیده دکتری و کارشناسی ارشد الزامی میباشد. مثال:

سلطانی، عزیزالله (۱۳۹۹). بررسی تحولات منطقه ی غرب آسیا از دید ژئواستراتژیک. پایان نامه به نشر نرسیده دکتری. دانشگاه غازی انتب.

پایاننامههای منتشر شده، پایاننامههای هستند که از پایگاه دادهها، آرشیف دانشگاه ها و یا صفحات انترنتی قابل دسترسی اند.

​​فقیرزداده، حامد احمد (1396)، استراتژی روسیه در افغانستان پس از طالبان. دانشگاه ابن سینا، پایان نامه دوره کارشناسی ارشد.

ارائههای کنفرانس

احمدی، فضل احمد، رضوانی، اسدالله و سیدی، عزت الله (۲۰۱۸). بررسی تاثیرات تغییرات ژئوپلیتیکی در غرب آسیا و تحرکات قدرت های بزرگ (ارائه شفاهی). هشتمین مجمع بین المللی مطالعات منطقه ی. جاکارتا.