در باره ژورنال

ژورنال علمی- پژوهشی لاجورد یولی

مسائل مضاعف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی-فرهنگی و نظامی ربع نخست قرن بیست‌و‌یکم دارایپیامدهای ملی و بین‌المللی بوده و هیچ عرصه‌ی از حوزه‌های نظام فردی و اجتماعی انسان معاصر از تبعات، مخاطرات و پیامدهای آشکار و نهان آن در امان نمانده است. با عنایت بر اینکه ریشه های مسائل متذکره جهانی ست، پژوهش در مورد آنها نیز مستلزم همکاری و هماهنگی ملی و بین المللی در دو حوزه ی ملی و فرا ملی می باشد. این امر می طلبد که انسان معاصر در سطح فردی و نهادی تلاش های پی گیری را در جهت حل این مسائل روی دست گیرد. ژورنال لاجورد یولی مفتخر است با درک وضعیت موجود گام های عملی خویش را در جهت تحقق مباحث و گفتگوهای علمی- انتقادی برای نهادینه ساختن فرهنگ مطالعه، پژوهش و تولید متون علمی و اتکاء به روش های علمی دریافت عوامل و مولفه های مسائل در سطح ملی و بین المللی را بر میدارد.

اگر بپذیریم که تغییرات رفتاری و ساختاری نیازمند تغییرات مبنایی و بنیادی است و تغییراتانجام‌شده در این سطح، پیش‌شرط ضروری تغییرات رفتاری و ساختاری است، می‌توان چنین نتیجه گرفت که تغییرات اساسی در هر عصری نیازمند تغییرات پارادایمی است. تغییرات پارادایمی زمانی اتفاق میافتد که نظام دانایی ( دانش) حاکم در هر عصری در سطوح مختلف مبنایی و بنایی مطابق با شرایط و نیازهای آن دوره مورد بازنگری و بازاندیشی قرارگیرد. در مقالات مورد انتشار ژورنال علمی, پژوهشی لاجورد یولی تلاش می شود از سطوح و زوایای گوناگون، نگاه ژرف‌نگرانه به مسائل فوق‌الذکر با تأکید بر افغانستان صورت گیرد.

تغییرات مبنایی در بحث تفکر و کنش عقلانی به عنوان اساس زندگی انسان و بازتاب‌های ساختاری و کنشی آن در جهان معاصر، بازخوانی اندیشه‌های کلاسیک اندیشمندان اسلامی ( متون قدیم)، بازاندیشیمفاهیم علمی در جهان به مثابه دال مرکزی گفتمان و ارتباط آن با تکثر رفتاری، پیامدهای اجتماعی انقلاب صنعتی چهارم در قرن بیست و یکم، بازخوانی نظام‌های سیاسی گذشته در جهت ارایه نظام سیاسیمطلوب، بازسازی شیوه‌های مدیریتی و بازخورد اقتصادی آن، بازاندیشی نظام حقوقی- اداری و شیوه‌هایحل منازعات حقوقی- اداری از جمله موضوعات درهم‌تنیده‌ای هستند که ژورنال لاجورد یولی، مسائل فوق الذکر را از ابعاد مبنایی و بنایی در جامعه افغانستان و در تعامل با سایر جوامع به دست نشر می سپارد.

بدون شک رسیدن به این هدف بزرگ لازمه کنش جمعیست که با درک مشترک از دردهای مشترک جامعه ی افغانستان و با بسیج منابع و ظرفیت های انسانی به ویژه قشر روشن ضمیر و قلمبدست بدست می آید. تاکید بر افزایش دانش، تعمیم خرد، اتکاء به درک و تداوم بینش که منجر به اعتماد به نفس نسل امروز و فردای کشور است، از مجرای پژوهش های علمی عبور می نماید که ژورنال لاجورد یولی یکی از آدرس های قابل اعتماد نخبه گان و قلمبدستان کشور می باشد.

 

 

Download File