دکتر میرویس بلخی

دکتر میرویس بلخی وزیر پشین وزارت معارف افغانستان

 

دکتور محمد میرویس بلخی متولد 23 جدی 1361 خورشیدی، ولسوالی خلم ولایت بلخ است. او پس از فراغت از دوره بکلوریا به هند رفت و در پوهنتون دهلی دوره لیسانس خودرا در علوم سیاسی به اتمام رساند. وی همچنان بعداز تکمیل دوره ماستری درهمین پوهنتون جواهرلعل نهرو، به دوره دکتورا راه یافت و پایان نامه (تز دوکتورا) خود زیر عنوان "مطالعه مقایسه ای ملیت-سازی در افغانستان و عراق؛ پس از حضور امریکا" دفاع کرد.

.

میرویس بلخی در سال 2012 میلادی به افغانستان برگشت و به عنوان استاد در پوهنتون امریکایی افغانستان

  مشغول تدریس شدو همزمان با شغل تدریس به عنوان محقق و سردبیر فصلنامه مطالعات استراتژیک وزارت امور خارجه شروع به کار کرد.وی در سال 2013 میلادی، به حیث کارمند رسمی وزارت خارجه تعیین شد و مسئولیت دسک خاورمیانه را گرفت.

 

دکتور بلخی در سال 2014 به صفت معاون ریاست اول سیاسی وزارت خارجه در بخش هند و جنوب آسیا و در دسامبر 2016 میلادی به عنوان معاون سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در هند مقرر شد و تا مارچ 2018 در این سمت کار کرد. دکتر بلخی درهمین سال به صفت وزیر معارف افغانستان تعین شد.

دکتور بلخی در کنار ماموریت رسمی دولتی، تحقیقات علمی در روابط بین¬الملل، مطالعات خاورمیانه، علوم سیاسی و سیاست خارجی به زبان¬های دری و انگلیسی دارد که در افغانستان و بیرون از کشور به نشر رسیده است. آثاری چون "سیاست خارجی عربستان سعودی در قبال افغانستان"، "نگاهی به سیاست همگرایی منطقه¬یی افغانستان"، "افغانستان پس از 2014" از کتاب های چاپ شده دکتور بلخی است.