عبدالرشید رشاد

عبدالرشید رشاد

استاد تربیه معلم، بنیان گذار تعلیمات و تحصیلات عالی انتفاعی در فاریاب وکارآفرین

عبدالرشید رشاد فرزند الحاج عبدالجلیل قطوری در سال ۱۹۸۱ در ۲۶ ماه می در شهر میمنه ولایت فاریاب متولد شد. او تعلیمات خود را تا سطح صنف دوازدهم در لیسه ی عالی خراسان به انجام رسانیده و تحصیلات عالی خویش را تا مقطع لیسانس از رشته ی ادبیات دری دانشگاه فاریاب به اتمام رسانید. رشاد نسبت داشتن علاقه وافر در حوزه مدیریت؛ شامل ISBM شده در بخش "مدیریت تجارتی" تا سطح ماستری فرا گرفته جهت تعقیب تحصیلات عالی به سویه ی دوکتورا در حوزه "مدیریت و سازمان" دانشگاه سکاریای کشور جمهوری تورکیه شامل شده و تا اتمام کردیدت ادامه داد اما بنابر مشکلات کاری در افغانستان، نتوانست به مرحله نهایی برساند و در سال  ۲۰۱۹ از ترکیه به افغانستان برگشت.

فعالیت های علمی

عبدالرشید رشاد در دوره اول طالبان (سال ۲۰۰۰ میلادی ) جهت پر کردن خلای آموزش و پرورش جوانان در بخش زبان انگلیسی اولین گام های فعالیت های آموزشی را با تاسیس مرکز زبان انگلیسی "مولوی عبدالغنی علمی" در شهر میمنه آغاز کرد و بعد از مدت زمان کوتاه نسبت عرصه فعالیت را برای خویش محدود یافته به کشور جمهوری اسلامی ایران هجرت نمود و در آن جا به یادگیری برنامه های ابتدایی کمپیوتر پرداخت. بعد از سقوط طالبان در سال ۲۰۰1 به وطن خود برگشته به تاسیس مراکز ذیل پرداخت:

  • مرکزآموزشی زبان انگلیسی وکمپیوتر شاهین( اولین مرکز تدریس کمپیوتردر فاریاب) سال تاسیس ۲۰۰۲
  • لیسه خصوصی رشاد( اولین لیسه انتفاغی در فاریاب) سال تاسیس ۲۰۰۹
  • انستیتوت تعلیمات تخنیکی و مسلکی رشاد (اولین تحصیلات عالی انتفاعی در فاریاب) سال تاسیس ۲۰۱۰
  • کودکستان خصوصی رشاد سال تاسیس ۲۰۱۱
  • انستیتوت تعلیمات تخنیکی ومسلکی نمبر دوم رشاد سال تاسیس ۲۰۱۱
  • موسسه تحصیلات عالی خصوصی رشاد سال تاسیس ۲۰۱۲
  • انستیتوت خصوصی علوم صحی داکتر تورانی سال تاسیس ۲۰۱۵
  • لیسه خصوصی رشاد آنادولو در مزارشریف سال تاسیس ۲۰۱۶
  • شرکت تکنالوژی بایت کینت سال تاسیس.۲۰۲۰
  • موسسه تولیدی هنری و تولیدی آرت کینت. سال تاسیس۲۰۲۰

رشاد بعداز سقوط جمهوریت در اگست 2021 در کشور کانادا پناهنده شده و در آن جا نیز به تاسیس انستیتوت مدیرعامل حرفه ییProfessional CEO Institute  و اکادمی تلنت فورد TalentFord Acadamy در تورانتو کانادا  در سال ۲۰۲۳ پرداخت.

از سال 2009 تا به اکنون به تعداد 2043 تن از مؤسسات یاد شده در مقاطع مختلف ( بکلوریا، نیمه عالی، و عالی – لیسانس) فراغت حاصل نموده و برای بیشتر از 220 تن زمینه های کاری دراز مدت را مساعد ساخته است. بنابر همین ملحوظ وی در سال ۲۰۱۲ در امریکا در قطار کارآفرینان سفر نمود مدت سه هفته در بخش کارآفرینی آموزش و تبادل تجارب نمود.

وی با تاسیس لیسه خصوصی رشاد بنیان گذار لیسه انتفاعی و با تاسیس تعلیمات تخنیکی و مسلکی رشاد بنیان گذار حوزه تحصیلات عالی و نیمه عالی را در فاریاب تاریخ فاریاب جایگاه خود را تثبیت کرد. رشاد از زمره جوانان در دهه دیموکراسی توانست بیشترین ابتکارات علمی و عملی مؤثر را در بین جوانان به خود اختصاص دهد. بنابر ادعا خود این همه موسسات را بدون دریافت کمک از جانب جریان های سیاسی٬ موسسات کمک کننده و دولت توانسته با (۳۰۰۰ دالر امریکایی) با کمترین مبلغ به پا ایستاد نماید و نزدیک به دو دهه عرضه خدمات نماید. تاسیس هر نهاد متذکره حکایت ها و تجربه های آموزنده دارد. وی موفقیت خود را مدیون قبله گاه اش و داکتر محمد صادق برنا آصفی میداند که یکی از شاگردان بنیاد بهزیستی خانواده بود.

 

فعالیت های سیاسی و مدنی

عبدالرشید رشاد بعداز تحلیل اوضاع مساعد شده سیاسی در کشور (در سال 2002) فعالیت های سیاسی و داد خواهانه خود را شروع و اولین گام های مبارزات سیاسی خویش را با انسجام تظاهرات های مدنی جهت برای حقوق اقوام و انکشاف متوازن در کشور برداشته و در تشکیل جنبش جوانان سمت معاونیت را عهده دار شد که بعداز دو سال خدمت از اثر تفاوت های دیدگاهی این مجمع سیاسی را ترک کرد.

فعالیت های فرهنگی و مدنی:

رشاد بخاطر شکل دادن اجتماعات مدنی با مسوولین برنامه انکشاف اطفال و جوانان اسقرار رابطه حاصل نموده ریاست این سازمان مدنی را در فاریاب به عهده گرفت. برنامه انکشاف اطفال و جوانان اولین نهاد مدنی (پسا طالبان دوره اول) در فاریاب بوده ونیز در تاسیس جنبش جوانان فاریاب و انجمن اجتماعی و فرهنگی ایشانچ نقش داشت  موصوف به لحاظ فعالیت های مدنی خویش در سال ۲۰۱۴ به اساس انتخابات نهاد های مدنی ولایات شمالی نماینده جامعه مدنی در کنفرانس لندن اشتراک نموده و نیز در لویه جرگه هاف کنفرانس ها و سمپوزیم های بین المللی و گفتمان های ملی و بین المللی تدویر یافته در کشور های ایالات متحده امریکا، انگستان، قیرغیزستان، آذربایجان و امارات متحده عربی حضور فعال و معنا دار داشت. جشنواره های متعددی از جمله او بخاطر قدردانی از نویسندگان وشاعران زنده ابتکار به خرچ داد و برنامه ی "باکاروان ظهیر" را به راه انداخت و در اولین جشنواره؛ از خدمات زبان شناس وشاعر نامدار فاریاب استاد سید تاج الدین تاشقین بهایی را با دعوت شاعران مطرح از حوزه های زبان اوزبیکی و فارسی را در شهر میمنه دعوت وبه و ارزشمندی این برنامه افزود. دومین برنامه با کاروان ظهیر را جهت قدردانی از کارکرد های استاد الحاج محمد کاظم امینی در شهر استانبول کشور تورکیه تدویر نمود که در آن شعرا و نویسندگان افغانستانی و تورکی از کشور های مختلف اشتراک داشتند. موصوف از طریق نهاد های علمی و آموزشی خود توانسته کنفرانس های متعددی را برگزار نماید از آن جمله گفتمان افغانستان پس از ۲۰۱۴ در مزارشریف را نام برد.

سمت های رسمی:

عبدالرشید رشاد در کنار فعالیت های علمی٬ سیاسی و مدنی  از سال ۲۰۰۴ تا کنون به صفت مترجم در موسسات بین المللی٬ ریس دفتر  تعلیمی زنان افغان در فاریاب و استاد تربیه معلم ایفایی وظیفه نموده است. موصوف از گرفتن سمت های دولتی  بخاطر تمرکز گرایی شدیدی که وجود داشت، ابا ورزید و برای پیشرفت و انکشاف مؤسسات خود جوانی خود را مایه گذاشت تا یک مشوق سرمایه گذاری های خصوصی در بخش های تعلیمی و تربیتی باشدو در بالا رفتن گراف ایجاد شغل در نهاد های خصوصی سهم بارز داشت.